Dobra wiadomość dla mieszkańców północno-wschodnich części Polski! Otóż w ramach Festiwalu Kultury Niezależnej organizowanego przez Białostocki Ośrodek Kultury będziecie mieli okazję obejrzeć i posłuchać islandzkich artystów. Specjalnym dniem, będzie 15 marca. Wtedy w kinie FORUM obejrzycie Bacykard, a w klubie FAMA posłuchacie na żywo PLX z Islandii.
Ale od początku. W ramach kolejnej edycji Festiwalu od 13 do 17 marca 2012, w białostockim kinie Forum i klubie Fama odbędą się akcje filmowe, muzyczne, graficzne i wideo. Jak zwykle nie zabraknie oryginalnych, energetycznych i często niepokornych postaci, obrazów i formacji muzycznych.
13 marca
– godz. 18.30, Klub FAMA, wstęp wolny
Otwarcie wystawy oraz wykład duetu Żwirek/Gajewski/Gajewski/Żwirek „Marsz, marsz, Oburzeni”
15 maja 2011 roku, na madryckim placu Puerta del Sol, grupa protestujących przeciwko ekonomicznej polityce hiszpańskiego rządu, postanowiła zostać na noc. W ten sposób narodził się Ruch Oburzonych. 15 października, w prawie tysiącu miastach całego świata demonstrowały już setki tysięcy ludzi. Co się stało w przeciągu tych pięciu miesięcy i jak do tego doszło? Zdjęcia składające się na wystawę „Marsz, marsz Oburzeni!” powstały właśnie pomiędzy majem a październikiem 2011 i dokumentują proces formowania się Ruchu Oburzonych, pokazują jego strategię wizualną i polityczno–ekonomiczny przekaz. Ponieważ w Polsce mainstreamowe media próbowały opisać Ruch w kategoriach buntu sytych, buntu klasy średniej, autorzy zdecydowali się na umieszczenie na fotografiach subiektywnych komentarzy, odkłamujących pozornie zdefiniowane wizualnie sytuacje.
Żwirek/Gajewski/Gajewski/Żwirek to duet fotograficzno – operatorski z Warszawy. Działa na pograniczu kultury, sztuki, polityki i komercji. Posiada liczne koneksje, znajomości i subtelne powiązania ze światem kultury wysokiej i elitarnej – w związku z czym działa w podziemiu i z dala od centrum.
– godz. 20.30, Kino FORUM, wstęp 6 zł
TRASH HUMPERS reż. Harmony Korine, USA, UK 2009, 78’
Prowokacyjny i wzbudzający skrajne opinie film o „ludzkich śmieciach”, ludziach z odzysku, którzy swoją historię opowiadają także środkami z odzysku – obraz został zarejestrowany na zdartej, przewijanej w kółko kasecie VHS. Autorem „Trash Humpers” jest Harmony Korine, amerykański twórca kina niezależnego, wywodzący się z nowojorskiej bohemy reżyser, pisarz, scenarzysta, artysta wizualny, kumpel Wernera Herzoga i Sonic Youth, tekściarz Björk i twórca pierwszego amerykańskiego filmu zrealizowanego według zasad Dogmy 95. Urodził się w 1974 roku, wychowywał w stolicy country Nashville i na nowojorskim Queensie. Kiedy miał 19 lat, napisał scenariusz słynnego filmu „Kids”, w którym opisał doświadczenia swojego środowiska – zdemoralizowanych i zagubionych nastolatków z robotniczych dzielnic wielkiego miasta. Film, który wyreżyserował Larry Clark, stał się jednym z najbardziej kontrowersyjnych filmów lat 90. Niedługo potem Korine sam zajął się reżyserią, na swoim koncie ma m.in. takie filmy jak „Gummo” (o życiu w powiatowym mieście w stanie Ohio, zdewastowanym przez tornado), „The Diary of Anne Frank Part II”, „Julien Donkey-Boy” (film nakręcony z punktu widzenia młodego schizofrenika, starającego się pojąć swój rozpadający się świat) czy „Mister Lonely”, który Korine określił jako najbardziej ambitny projekt w swojej karierze.
http://warp.net/films/trash-humpers ; www.youtube.com/verify_age?next_url=/watch%3Fv%3DJQYSRXT3CiU
14 marca
– godz. 18.00, Kino FORUM, wstęp wolny
Otwarcie wystawy Andreja Kolencika „Admiral´s Visual Drugs”
Andrej Kolencik działa pod pseudonimem artystycznym Admiral. Pochodzenie tego pseudonimu to zarazem długa historia jego artystycznej grupy Pacientarium, na którą składa się mnóstwo rysowania, filmowanie szalonych pomysłów, renderowanie na starym (prawie martwym) komputerze Toshiba, doświadczenia z kaczkami, wąsami, 54% alkoholem a nawet więcej… Dzisiaj najbardziej znany jest jako reżyser filmowy i artysta wizualny, obecnie mieszkający w Bratysławie freelancer. Ukończył animację na bratysławskiej Akademii Sztuk Pięknych i oprócz niej tworzy również filmy live action, mnóstwo wideoklipów, a ostatnio swój pierwszy film dokumentalny. Wystawa to znakomita okazja do zapoznania się z jego twórczością, ilustracjami, komiksem, plakatami, filmami animowanymi oraz wideoklipami. Andriej jest także autorem tegorocznego plakatu oraz oprawy wizualnej Festiwalu! www.kolencik.org
– godz. 18.30, Kino FORUM, wstęp 10 zł
PODRÓŻ NA WSCHÓD reż. Tomasz Budzyński, Polska 2010, 103’ – po filmie spotkanie z reżyserem
Reżyserski debiut Tomasza Budzyńskiego, zrealizowany wspólnie z Łukaszem Jankowskim, absolwentem poznańskiej ASP. Pierwotnie miał to być dokument o 25-letniej historii Armii, ale ostatecznie powstał obraz, łączący w sobie film dokumentalny, fabularny i muzyczny, swoista „metafizyczna komedia muzyczna”. Budowa filmu przypomina piosenkę: rolę zwrotek pełnią tu przygody kolejarzy, przeplatane refrenem – utworami Armii. To właśnie one zmieniają cel wyprawy – zamiast na tytułowy Wschód, zabierają widzów w sentymentalną podróż po twórczości zespołu. W tej podróży towarzyszą im między innymi członkowie kabaretu Mumio, którzy zadbali o to, żeby wycieczka nie była zbyt melancholijna. Inspiracją do stworzenia scenariusza stało się opowiadanie „Maszynista Grot” przedwojennego pisarza Stefana Grabińskiego, twórcy noweli fantastycznej i „horroru kolejowego”, fascynata twórczości Edgara Allana Poe.
Tomasz Budzyński – muzyk, malarz i poeta, założyciel i wokalista legendarnego zespołu Armia, znany także jako wokalista zespołów Siekiera, 2Tm2,3, Budzy i Trupia Czaszka. Ma na koncie solowe płyty „Taniec szkieletów” (2002), „Luna” (2008) i „Osobliwości” (2011), muzykę do przedstawienia „Iuvenilium Permanens” wystawianego w krakowskim Teatrze im. Juliusza Słowackiego. W 2009 r. założył kulturalne stowarzyszenie „Niewidzialna Armia”, któremu także prezesuje. www.youtube.com/watch?v=gcGin-VPW7M
– godz. 20.30, Klub FAMA, wstęp 10 zł
koncert: POKRAK (PL), WASP’N’HORNET (BY)
POKRAK istnieje od 2010 roku, a jego nazwa odzwierciedla połączenie różnych stylów muzycznych i odmienność dróg, jakimi wcześniej podążał każdy z muzyków. Szybko okazało się, że muzyczny miks który oferują, trafia do słuchaczy, zaś szczególnie mocną stroną zespołu okazały się koncerty. Do tej pory Pokrak nagrał 2 epki przyjęte z zainteresowaniem przez recenzentów, stworzył też muzykę do sztuki Sarah Kane „Psychosis 4.48” dla białostockiego Teatru TrzyRzecze. Obecnie zespół jest w trakcie nagrywania debiutanckiego albumu i szukania wydawcy.
www.youtube.com/watch?v=NSWeZIYpSck
WASP’N’HORNET (czyli Osa i Szerszeń) to pochodzący z Mińska duet elektroniczny, twórczy tandem: Nikołaj Storożuk i Witalij Sidoruk. Storożuk komponuje muzykę, tworzy aranżacje i nagrywa ścieżki dźwiękowe, Sidoruk to autor tekstów, wokalista i twórca teledysków. To, co można zobaczyć w ich klipach (sporo broni, krwi) to wyraz koncepcji humanistycznej, którą się kierują, a która polega na przeniesieniu negatywu do przestrzeni wirtualnej, by w rzeczywistości realnej pozostało jedynie dobro. Ich mottem jest: „Dozwolone jest wszystko, co udawane”. Podczas koncertów do Nikołaja i Witalija dołączają: gitarzysta Ivan Kolkovski oraz perkusista Alexander Storożuk (do niedawna członek zespołu Liapis Trubetskoy).
http://soundcloud.com/waspnhornet
15 marca
godz. 17.30, Kino FORUM, wstęp 6 zł
BACKYARD reż. Árni Sveinsson, Islandia 2010, 70’
Árni Rúnar (współzałożyciel zespołu FM Belfast) wpadł na pomysł zebrania znajomych zespołów na swoim podwórku, aby zagrać wspólny koncert. Zgromadził potrzebny sprzęt, zaprosił sąsiadów, przygotował pizzę i ciasteczka, a potem modlił się o dobrą pogodę. Niespodziewanie na imprezie zjawili się najciekawsi muzycy islandzkiego młodego pokolenia, a kameralny koncert przekształcił się w wydarzenie roku, które zgromadziło tłumy melomanów z całego miasta. Dokument Sveinssona prezentuje aktualną scenę muzyczną Reykjaviku: od słodkiego post rocka grupy Borko, po synth-popowe brzmienie zespołu FM Belfast. Pojawiają się w nim także weterani eksperymentalnej elektroniki (gupa Mům) oraz zupełnie nowi wykonawcy, tacy jak Hjaltalin – zdobywcy statuetki za Najlepszy Album Roku 2010 (Icelandic Music Awards). „Backyard” zdobył nagrodę dla Najlepszego Filmu na Festiwalu Filmów Dokumentalnych Skjaldborg 2010.
Specjalne podziękowania dla kina pod Baranami.
godz. 19.00, Kino FORUM, wstęp 6 zł
COMIC BOOK CONFIDENTIAL reż. Ron Mann, USA 1988, 90’
„Comic Book Confidential” to fascynujący obraz rewolucji, która dokonała się na komiksowych kartach, dowód na to, że historia amerykańskiego komiksu miała równie burzliwy przebieg, co dzieje rock and rolla! Jak pisze Łukasz Gręda, „dzięki, takim artystom jak Robert Crumb, Will Eisner, czy Art Spiegelman, dokonała się prawdziwa rewolucja. Komiks „wydoroślał”, przestał być medium wyłącznie dla dzieci, stał się częścią amerykańskiej kontrkultury. Okazuje się też, że między rysunkowymi kadrami można ukryć zapas dynamitu, przy którym bledną wszystkie punkowe kawałki razem wzięte”. Comic Book Confidential to klasyka dokumentu i jeden z ważniejszych filmów o komiksie, opowiadający jego historię aż do końca lat 80-tych. Reżyser Ron Mann w interesujący sposób połączył wywiady, materiały archiwalne i animację. Pełnometrażowy dokument to portret 22 najbardziej znaczących artystów tworzących komiksy, powieści graficzne i paski komiksowe w Ameryce Północnej. W filmie wystêpuj¹: Lynda Barry, Charles Burns, Sue Coe, Robert Crumb, Will Eisner, Al Feldstein, Shary Flenniken, William M. Gaines, Bill Griffith, Jaime Hernadez, Jack Kirby, Harvey Kurtzman, Stan Lee, Paul Mavrides, Frank Miller, Victor Moscoso, Francaise Mouly, Dan O’Neill, Harvey Pekar, Gilbert Shelton, Spain, Art Spiegelman. Białostocki pokaz filmu to jego ogólnopolska premiera kinowa, której towarzyszy premiera DVD. Dystrybutorem „Comic Book Confidential” jest Fundacja Tranzyt/Centrala & Ligatura.
godz. 20.30, klub FAMA, wstęp 10 zł
koncert: PLX (IS)
PLX to zwariowany rodzinny duet z Islandii, którego nazwa nawiązuje do Polluxa – gigantycznej gwiazdy w konstelacji Bliźniąt. Marlon i Tanya, kuzyni ze znanego islandzkiego rodu muzycznego Pollock’ów, grają szaloną elektronikę, występując w maskach królika i tygrysa. Ich występy rozpoczynają się spokojnie, by stopniowo przejść w oszalały drum and bassowy rollercoaster! Tanya i Marlon dorastali razem i zawsze się przyjaźnili. Ich ojcowie należeli do legendarnej islandzkiej grupy punkowej Utangardsmenn (The Outsiders). Gdy Tanya jako nastolatka zamieszkała w Ameryce, Marlon nagrywał na taśmy swoje muzyczne sesje na keyboardzie i wysyłał je do Stanów. Tanya tworzyła muzykę z syntezatorów, automatów perkusyjnych i samplerów oraz miksowała taśmy dla Marlona. Gdy wróciła do Islandii, zaczęli razem pracować. Na początku występowali w miejscowych galeriach sztuki i klubach, później regularnie odwiedzali Amerykę i Wielką Brytanię. Tanya jest także współzałożycielką Weirdcore, odbywającego się raz w miesiącu wydarzenia muzycznego, promującego wszelkie nowe gatunki muzyki elektronicznej. Marlon to jeden z niewielu islandzkich grime-raperów i znany z niezwykłych umiejętności (walki, freestyle) klubowy MC. Wspiera też młodych w szlifowaniu ich umiejętności w rapie i graffiti.
Specjalne podziękowania dla: Artiomasa Tómasa Maminas (TheHappySheep; StudioBeatClub Iceland)
16 marca
– godz. 17.00, Kino FORUM, wstęp 6 zł
ARBOR. ŻYCIE ANDREI DUNBAR reż. Clio Barnard, UK 2010, 90′
W 1977 roku, 15-letnia Andrea Dunbar rozpoczęła pracę nad dramatem „The Arbor”, opowiadającym o jej życiu na przedmieściach Bradfordu, w północnej Anglii. Trzy lata później dramat odniósł wielki sukces w londyńskich teatrach. Dunbar stała się sławna i napisała kilka kolejnych dramatów. Ich tematyka oscylowała wokół takich problemów, jak seksualne wykorzystywanie nieletnich, ciąże nastoletnich dziewcząt, uzależnienie od narkotyków oraz przemoc. Dunbar zmarła nagle w 1990 roku, ale jej dorobek przeszedł do historii współczesnego teatru i dramatu. Reżyserka Clio Barnard przez dwa lata filmowała mieszkańców regionu, z którego pochodziła Andrea. Zamiast jednak wykorzystać ten materiał jako archiwalia, zaangażowała prawdziwych aktorów i zsynchronizowała ich głosy z nagranymi wcześniej wypowiedziami. Aktorzy sprawiają więc wrażenie, jakby wypowiadali tekst sami. Efektem tego ciekawego pomysłu okazała się formalnie imponująca fikcyjna historia, przeplatana scenami z oryginalnego dramatu, odgrywanego w miejscu, w którym dzieje się jego akcja. Film został wyróżniony na 8. Planete Doc nagrodą Doc Art Award za najpełniejsze wykorzystanie potencjału tkwiącego w spotkaniu świata filmu ze światem sztuki.(www.planeteplus.pl)
– godz. 19.00, Kino FORUM, wstęp 6 zł
ZAKAZANY OWOC NR 6 reż. Le Kolektiff Negatif, Polska 2011, 83’ – po filmie spotkanie z twórcami
„Zakazany owoc nr 6” to pełnometrażowy film dokumentalny, opowiadający o Darku „Pale” Palinowskim – legendarnym undergroundowym rysowniku komiksów, które tworzył w latach 90-tych. Początkowo udzielał się jako współtwórca zinów oraz wokalista takich zespołów jak 07 zgłoś się czy Amen. W czasie transformacji systemowej zaczął rysować swoje pierwsze komiksy. To często chaotyczne, wulgarne dzieła, które bezlitośnie opisują otaczającą go rzeczywistość oraz samą scenę punk. Stworzył 5 numerów komiksowego zina „Zakazany owoc”, stając się tym samym pionierem niezależnego komiksu w Polsce. W 2000 roku zaprzestał rysowania. Pała to miłośnik punk rocka jako stylu życia, a jego gawędy o absurdalnych aspektach rzeczywistości są świetną odtrutką na oficjalny bełkot mediów, czy polityczną poprawność środowiska undergroundowego.
Le Kolektiff Negatif (Piotr Buratyński, Michał Kowalski, Dawid Śmigielski) postanowił nakręcić o nim film dokumentalny, swoisty suplement, zatytułowany „Zakazany owoc nr 6”. To kolejny numer jego słynnego wydawnictwa, tyle że w formie filmowej. W 2010 roku, Palinowski postanowił otworzyć w Toruniu sklep z komiksami o nazwie Komix Gadżet Shop – przygotowania do otwarcia tego miejsca stanowią oś spajającą filmu. O twórczości Palinowskiego mówią znawcy komiksu (m.in. Jerzy Szyłak, Michał „Śledziu” Śledziński, Wojtek Obremski), zaś na ścieżkę dźwiękową złożyły się utwory zespołów związanych ze sceną punk (Amen, Core Ball, Mass Kotki i On Yer Bike).
www.youtube.com/watch?v=jt2foTXpKFM
– godz. 21.30, klub FAMA, wstęp 15 zł przedsprzedaż i 20 zł w dniu imprezy
FULL LIVE AV SHOW!
LIQUID MOLLY (PL), DJ CHEEBA (UK), ADDICTIVE TV (UK)
Liquid Molly
Po latach szukania własnego brzmienia, Adrian Jakuć-Łukaszewicz zaczął współpracę z białostockim zespołem Zerova, nagrywając album „I Think We’ve Lost” (Herb Recordings, Wielka Brytania 2006). W Zerovie gra na akordeonie i tworzy glitchowe elementy, ale jego projekty solowe podążają w innym kierunku. Zainspirowany elektroniką z Islandii, brytyjską muzyką klubową i berlińskimi industrialnymi klubami, przeszedł drogę od zainspirowanych IDM-em glitchów, przez minimal techno, do zdominowanego liniami basu terytorium, gdzie obecnie rezyduje. Charakteryzuje go żywy i melodyjny dźwięk, modelowany z pomocą gałek i suwaków. Cyfra i analog przemielone przez laptop, a do tego odgłosy gdzieś z okolic Białegostoku…
http://soundcloud.com/liquid-molly
DJ Cheeba
To więcej niż Dj! DJ Cheeba to obraz i dźwięk nowej szkoły Solid Steel. Jego gwałtowne bity i rozpalone dźwięki atakują wspólnie z obrazowymi klipami wideo. Mało znane zajawki wynalezione na YouTube i kreatywne, niestandardowe wizuale można zobaczyć, gdy za gramofonami tnie i skleja audio i wideo ten bristolski Dj. Zaproszony w 2010 roku przez legendarną Ninja Tune do współpracy, przez ostatnie lata jako rezydent radiowego show Solid Steel nagrał mnóstwo mikstejpów i nowatorskich miksów wideo. Olbrzymie zróżnicowanie używanych materiałów audio/wideo i wypracowany własny styl, daje mu miejsce na szczycie sceny Av/Dj, wśród takich tuzów jak Hexstatic i Coldcut. Szykujcie się więc na pełną przygód podróż pomiędzy stylami, Bristolski Detektyw Perspektyw DJ Cheeba jest już gotowy! W trakcie swej jednoosobowej misji zmiksuje wszystko co widziałeś, słyszałeś lub możesz sobie wyobrazić – przygotuj się więc na zmiksowanie twojej głowy… www.youtube.com/watch?v=Ug9vUtURp2w
Addictive TV
Dwukrotnie wybierani najlepszymi VJ’ami na świecie w rankingu DJ Magazine, Addictive TV to londyńscy producenci, DJ’e i artyści sztuki wizualnej. Tworzą programy telewizyjne, projekty DVD, występują na żywo i współorganizują festiwal Optronica w Londynie. Według brytyjskiego Guardian’a Addictive TV przenoszą hiphopową filozofię skreczu w erę cyberpunkową! Artyści tworzą muzykę łącząc perfekcyjnie ze sobą sample audio i video, dlatego fani będą mogli doświadczyć muzyki w genialny unikatowy sposób! Grupa powstała w 1992 roku i od tamtej pory współpracowała z takimi znakomitościami jak: Fatboy Slim, Howie B, Miss Kittin czy Goldie. Ich prace wyświetlano na Sonar Festival, Edinburgh Festival, MIDEM czy Restfest. Dla brytyjskiej telewizji ITV1 tworzą też cykl programów „Mixmaster”. Występując ze swoim audio-wizualnym projektem, łącząc sztukę z kulturą klubową, Addictive TV prezentowali się w Centrum Pompidou w Paryżu czy klubie Womb w Tokio. Można było ich także usłyszeć m.in. na brytyjskim Glastonbury, duńskim Roskilde, SIGGRAPH, węgierskim Sziget, czy MFF w San Francisco. www.addictive.tv
17 marca
– godz. 19.00, Kino FORUM, wstęp 15 zł i 20 zł w dniu imprezy
pokaz filmu BESTIA reż. Aleksander Hertz, Polska 1916, 47’ – z muzyką na żywo zespołu ŚCIANKA SECRET SISTER(PL)
„Bestia” to polski melodramat, którego kopię odnaleziono po II wojnie światowej w Stanach Zjednoczonych. To jeden z nielicznych filmów nakręconych w Polsce przez późniejszą gwiazdę światowego kina, Polę Negri. Bohaterką filmu jest dziewczyna z biednej rodziny, zakochana w apaszu. Na szczęście ma dużo sprytu okraszonego urodą i seksem… Prelekcję przed filmem wygłosi Zastępca Dyrektora Filmoteki Narodowej Jan Słodowski.
Pola Negri, czyli Apolonia Chałupiec (1897–1987) to największa gwiazda polskiego pochodzenia, która podbiła Hollywood. Zagrała w 63 filmach, z czego w Polsce tylko w ośmiu; większość nakręciła w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Była artystką niepokorną i niezależną, symbolem seksu, „niemym wampem”, który zadziwił swą epokę ekscentrycznym i wyzwolonym podejściem do mężczyzn, miłości i mody.
Ścianka Secret Sister to nieco inna odsłona legendarnego zespołu Ścianka. Grupa grała już do niemych filmów na wielu festiwalach filmowych, jednak w nowym składzie, gdzie z Maciejem Cieślakiem gra Michał Biela (gitara, m.in. Kristen), Tomasz Ziętek (trąbka, m.in. Pink Freud) i Irek Wojtczak (saksofon, m.in. Irek Wojtczak Quartet) na pewno zachwyci białostocką publiczność!
www.youtube.com/watch?v=oQpXjp0LPn4
21 marca
– godz. 18.30 Kino FORUM, wstęp 10 zł (po okazaniu biletu z jakiegokolwiek wydarzenia festiwalowego 6 zł)
Festiwalowe filmowe afterparty – pokaz filmu Opona/Rubber reż. Quentin Dupieux, Francja 2010, 85’
W filmie Opona/Rubber, jego autor i reżyser, filmowiec i kompozytor Quentin Dupieux (znany także jako producent muzyczny Mr Oizo) ujawni swoją szaloną wyobraźnię w prawdopodobnie jedynym na świecie filmie, którego bohaterem jest zabójcza opona samochodowa o imieniu Robert! Widzów na pewno zaskoczy fakt, ze Robert posiada zdolności parapsychologiczne! Po odkryciu stosu płonących opon Robert, postanawia pomścić swój ród sprawiając, że ludzkie głowy będą eksplodować. .. Już po pierwszym pokazie w Cannes, film zdobył status kultowego hitu. Niezależne spojrzenie na świat Mr Oizo udowadnia, że absurd jest idealnym lekiem na nudę i sztampę!!! Czy możecie wyobrazić sobie lepsze podsumowanie naszego Festiwalu?!!! www.youtube.com/watch?v=y335oQj37e4
organizator:
BIAŁOSTOCKI OŚRODEK KULTURY – DKF „GAG”
bilety: do nabycia w kasie kina FORUM (ul. Legionowa 5)
www.bok.bialystok.pl
www.zubroffka.bok.bialystok.pl
www.filmowepodlasieatakuje.pl
Dobra wiadomość dla mieszkańców północno-wschodniech części Polski! Otóż w ramach Festiwalu Kultury Niezależnej organizowanego przez Białostocki Ośrodek Kultury będziecie mieli
okazję obejrzeć i posłuchać islandzkich artystów. Specjalnym dniem, będzie 15 marca. Wtedy w kinie FORUM obejrzycie Bacykard, a w klubie FAMA posłuachacie na żywo PLX z
Islandii.
Ale od początku. W ramach kolejnej edycji Festiwalu od 13 do 17 marca 2012, w białostockim kinie Forum i klubie Fama odbędą się akcje filmowe, muzyczne, graficzne i wideo. Jak
zwykle nie zabraknie oryginalnych, energetycznych i często niepokornych postaci, obrazów i formacji muzycznych.
13 marca
– godz. 18.30, Klub FAMA, wstęp wolny
Otwarcie wystawy oraz wykład duetu Żwirek/Gajewski/Gajewski/Żwirek „Marsz, marsz, Oburzeni”
15 maja 2011 roku, na madryckim placu Puerta del Sol, grupa protestujących przeciwko ekonomicznej polityce hiszpańskiego rządu, postanowiła zostać na noc. W ten sposób narodził
się Ruch Oburzonych. 15 października, w prawie tysiącu miastach całego świata demonstrowały już setki tysięcy ludzi. Co się stało w przeciągu tych pięciu miesięcy i jak do tego
doszło? Zdjęcia składające się na wystawę „Marsz, marsz Oburzeni!” powstały właśnie pomiędzy majem a październikiem 2011 i dokumentują proces formowania się Ruchu Oburzonych,
pokazują jego strategię wizualną i polityczno–ekonomiczny przekaz. Ponieważ w Polsce mainstreamowe media próbowały opisać Ruch w kategoriach buntu sytych, buntu klasy średniej,
autorzy zdecydowali się na umieszczenie na fotografiach subiektywnych komentarzy, odkłamujących pozornie zdefiniowane wizualnie sytuacje.
Żwirek/Gajewski/Gajewski/Żwirek to duet fotograficzno – operatorski z Warszawy. Działa na pograniczu kultury, sztuki, polityki i komercji. Posiada liczne koneksje, znajomości i
subtelne powiązania ze światem kultury wysokiej i elitarnej – w związku z czym działa w podziemiu i z dala od centrum.
– godz. 20.30, Kino FORUM, wstęp 6 zł
TRASH HUMPERS reż. Harmony Korine, USA, UK 2009, 78’
Prowokacyjny i wzbudzający skrajne opinie film o „ludzkich śmieciach”, ludziach z odzysku, którzy swoją historię opowiadają także środkami z odzysku – obraz został
zarejestrowany na zdartej, przewijanej w kółko kasecie VHS. Autorem „Trash Humpers” jest Harmony Korine, amerykański twórca kina niezależnego, wywodzący się z nowojorskiej
bohemy reżyser, pisarz, scenarzysta, artysta wizualny, kumpel Wernera Herzoga i Sonic Youth, tekściarz Björk i twórca pierwszego amerykańskiego filmu zrealizowanego według zasad
Dogmy 95. Urodził się w 1974 roku, wychowywał w stolicy country Nashville i na nowojorskim Queensie. Kiedy miał 19 lat, napisał scenariusz słynnego filmu „Kids”, w którym opisał
doświadczenia swojego środowiska – zdemoralizowanych i zagubionych nastolatków z robotniczych dzielnic wielkiego miasta. Film, który wyreżyserował Larry Clark, stał się jednym z
najbardziej kontrowersyjnych filmów lat 90. Niedługo potem Korine sam zajął się reżyserią, na swoim koncie ma m.in. takie filmy jak „Gummo” (o życiu w powiatowym mieście w
stanie Ohio, zdewastowanym przez tornado), „The Diary of Anne Frank Part II”, „Julien Donkey-Boy” (film nakręcony z punktu widzenia młodego schizofrenika, starającego się pojąć
swój rozpadający się świat) czy „Mister Lonely”, który Korine określił jako najbardziej ambitny projekt w swojej karierze.
http://warp.net/films/trash-humpers ; www.youtube.com/verify_age?next_url=/watch%3Fv%3DJQYSRXT3CiU
14 marca
– godz. 18.00, Kino FORUM, wstęp wolny
Otwarcie wystawy Andreja Kolencika „Admiral´s Visual Drugs”
Andrej Kolencik działa pod pseudonimem artystycznym Admiral. Pochodzenie tego pseudonimu to zarazem długa historia jego artystycznej grupy Pacientarium, na którą składa się
mnóstwo rysowania, filmowanie szalonych pomysłów, renderowanie na starym (prawie martwym) komputerze Toshiba, doświadczenia z kaczkami, wąsami, 54% alkoholem a nawet więcej…
Dzisiaj najbardziej znany jest jako reżyser filmowy i artysta wizualny, obecnie mieszkający w Bratysławie freelancer. Ukończył animację na bratysławskiej Akademii Sztuk Pięknych
i oprócz niej tworzy również filmy live action, mnóstwo wideoklipów, a ostatnio swój pierwszy film dokumentalny. Wystawa to znakomita okazja do zapoznania się z jego
twórczością, ilustracjami, komiksem, plakatami, filmami animowanymi oraz wideoklipami. Andriej jest także autorem tegorocznego plakatu oraz oprawy wizualnej Festiwalu!
www.kolencik.org
– godz. 18.30, Kino FORUM, wstęp 10 zł
PODRÓŻ NA WSCHÓD reż. Tomasz Budzyński, Polska 2010, 103’ – po filmie spotkanie z reżyserem
Reżyserski debiut Tomasza Budzyńskiego, zrealizowany wspólnie z Łukaszem Jankowskim, absolwentem poznańskiej ASP. Pierwotnie miał to być dokument o 25-letniej historii Armii,
ale ostatecznie powstał obraz, łączący w sobie film dokumentalny, fabularny i muzyczny, swoista „metafizyczna komedia muzyczna”. Budowa filmu przypomina piosenkę: rolę zwrotek
pełnią tu przygody kolejarzy, przeplatane refrenem – utworami Armii. To właśnie one zmieniają cel wyprawy – zamiast na tytułowy Wschód, zabierają widzów w sentymentalną podróż
po twórczości zespołu. W tej podróży towarzyszą im między innymi członkowie kabaretu Mumio, którzy zadbali o to, żeby wycieczka nie była zbyt melancholijna. Inspiracją do
stworzenia scenariusza stało się opowiadanie „Maszynista Grot” przedwojennego pisarza Stefana Grabińskiego, twórcy noweli fantastycznej i „horroru kolejowego”, fascynata
twórczości Edgara Allana Poe.
Tomasz Budzyński – muzyk, malarz i poeta, założyciel i wokalista legendarnego zespołu Armia, znany także jako wokalista zespołów Siekiera, 2Tm2,3, Budzy i Trupia Czaszka. Ma na
koncie solowe płyty „Taniec szkieletów” (2002), „Luna” (2008) i „Osobliwości” (2011), muzykę do przedstawienia „Iuvenilium Permanens” wystawianego w krakowskim Teatrze im.
Juliusza Słowackiego. W 2009 r. założył kulturalne stowarzyszenie „Niewidzialna Armia”, któremu także prezesuje. www.youtube.com/watch?v=gcGin-VPW7M
– godz. 20.30, Klub FAMA, wstęp 10 zł
koncert: POKRAK (PL), WASP’N’HORNET (BY)
POKRAK istnieje od 2010 roku, a jego nazwa odzwierciedla połączenie różnych stylów muzycznych i odmienność dróg, jakimi wcześniej podążał każdy z muzyków. Szybko okazało się, że
muzyczny miks który oferują, trafia do słuchaczy, zaś szczególnie mocną stroną zespołu okazały się koncerty. Do tej pory Pokrak nagrał 2 epki przyjęte z zainteresowaniem przez
recenzentów, stworzył też muzykę do sztuki Sarah Kane „Psychosis 4.48” dla białostockiego Teatru TrzyRzecze. Obecnie zespół jest w trakcie nagrywania debiutanckiego albumu i
szukania wydawcy. www.youtube.com/watch?v=NSWeZIYpSck
WASP’N’HORNET (czyli Osa i Szerszeń) to pochodzący z Mińska duet elektroniczny, twórczy tandem: Nikołaj Storożuk i Witalij Sidoruk. Storożuk komponuje muzykę, tworzy aranżacje i
nagrywa ścieżki dźwiękowe, Sidoruk to autor tekstów, wokalista i twórca teledysków. To, co można zobaczyć w ich klipach (sporo broni, krwi) to wyraz koncepcji humanistycznej,
którą się kierują, a która polega na przeniesieniu negatywu do przestrzeni wirtualnej, by w rzeczywistości realnej pozostało jedynie dobro. Ich mottem jest: „Dozwolone jest
wszystko, co udawane”. Podczas koncertów do Nikołaja i Witalija dołączają: gitarzysta Ivan Kolkovski oraz perkusista Alexander Storożuk (do niedawna członek zespołu Liapis
Trubetskoy).
15 marca
– godz. 17.30, Kino FORUM, wstęp 6 zł
BACKYARD reż. Árni Sveinsson, Islandia 2010, 70’
Árni Rúnar (współzałożyciel zespołu FM Belfast) wpadł na pomysł zebrania znajomych zespołów na swoim podwórku, aby zagrać wspólny koncert. Zgromadził potrzebny sprzęt, zaprosił
sąsiadów, przygotował pizzę i ciasteczka, a potem modlił się o dobrą pogodę. Niespodziewanie na imprezie zjawili się najciekawsi muzycy islandzkiego młodego pokolenia, a
kameralny koncert przekształcił się w wydarzenie roku, które zgromadziło tłumy melomanów z całego miasta. Dokument Sveinssona prezentuje aktualną scenę muzyczną Reykjaviku: od
słodkiego post rocka grupy Borko, po synth-popowe brzmienie zespołu FM Belfast. Pojawiają się w nim także weterani eksperymentalnej elektroniki (gupa Mům) oraz zupełnie nowi
wykonawcy, tacy jak Hjaltalin – zdobywcy statuetki za Najlepszy Album Roku 2010 (Icelandic Music Awards). „Backyard” zdobył nagrodę dla Najlepszego Filmu na Festiwalu Filmów
Dokumentalnych Skjaldborg 2010.
www.youtube.com/watch?v=fFnmKbacRuQ
Specjalne podziękowania dla Kina pod Baranami w Krakowie.
– godz. 19.00, Kino FORUM, wstęp 6 zł
COMIC BOOK CONFIDENTIAL reż. Ron Mann, USA 1988, 90’
„Comic Book Confidential” to fascynujący obraz rewolucji, która dokonała się na komiksowych kartach, dowód na to, że historia amerykańskiego komiksu miała równie burzliwy
przebieg, co dzieje rock and rolla! Jak pisze Łukasz Gręda, „dzięki, takim artystom jak Robert Crumb, Will Eisner, czy Art Spiegelman, dokonała się prawdziwa rewolucja. Komiks
„wydoroślał”, przestał być medium wyłącznie dla dzieci, stał się częścią amerykańskiej kontrkultury. Okazuje się też, że między rysunkowymi kadrami można ukryć zapas dynamitu,
przy którym bledną wszystkie punkowe kawałki razem wzięte”. Comic Book Confidential to klasyka dokumentu i jeden z ważniejszych filmów o komiksie, opowiadający jego historię aż
do końca lat 80-tych. Reżyser Ron Mann w interesujący sposób połączył wywiady, materiały archiwalne i animację. Pełnometrażowy dokument to portret 22 najbardziej znaczących
artystów tworzących komiksy, powieści graficzne i paski komiksowe w Ameryce Północnej. W filmie wystêpuj¹: Lynda Barry, Charles Burns, Sue Coe, Robert Crumb, Will Eisner, Al
Feldstein, Shary Flenniken, William M. Gaines, Bill Griffith, Jaime Hernadez, Jack Kirby, Harvey Kurtzman, Stan Lee, Paul Mavrides, Frank Miller, Victor Moscoso, Francaise
Mouly, Dan O’Neill, Harvey Pekar, Gilbert Shelton, Spain, Art Spiegelman. Białostocki pokaz filmu to jego ogólnopolska premiera kinowa, której towarzyszy premiera DVD.
Dystrybutorem „Comic Book Confidential” jest Fundacja Tranzyt/Centrala & Ligatura.
www.youtube.com/watch?v=Uk3Qj9S_-9I
– godz. 20.30, klub FAMA, wstęp 10 zł
koncert: PLX (IS)
PLX to zwariowany rodzinny duet z Islandii, którego nazwa nawiązuje do Polluxa – gigantycznej gwiazdy w konstelacji Bliźniąt. Marlon i Tanya, kuzyni ze znanego islandzkiego rodu
muzycznego Pollock’ów, grają szaloną elektronikę, występując w maskach królika i tygrysa. Ich występy rozpoczynają się spokojnie, by stopniowo przejść w oszalały drum and
bassowy rollercoaster! Tanya i Marlon dorastali razem i zawsze się przyjaźnili. Ich ojcowie należeli do legendarnej islandzkiej grupy punkowej Utangardsmenn (The Outsiders). Gdy
Tanya jako nastolatka zamieszkała w Ameryce, Marlon nagrywał na taśmy swoje muzyczne sesje na keyboardzie i wysyłał je do Stanów. Tanya tworzyła muzykę z syntezatorów, automatów
perkusyjnych i samplerów oraz miksowała taśmy dla Marlona. Gdy wróciła do Islandii, zaczęli razem pracować. Na początku występowali w miejscowych galeriach sztuki i klubach,
później regularnie odwiedzali Amerykę i Wielką Brytanię. Tanya jest także współzałożycielką Weirdcore, odbywającego się raz w miesiącu wydarzenia muzycznego, promującego
wszelkie nowe gatunki muzyki elektronicznej. Marlon to jeden z niewielu islandzkich grime-raperów i znany z niezwykłych umiejętności (walki, freestyle) klubowy MC. Wspiera też
młodych w szlifowaniu ich umiejętności w rapie i graffiti.
www.youtube.com/watch?v=jsQeVIN4tqo; http://vimeo.com/23055502 ; www.facebook.com/PLX9and3?ref=ts www.facebook.com/beatclub.islandia ;
http://icelandicmusicmaffia.blogspot.com/2011/05/inspired-by-iceland-videos.html
Specjalne podziękowania dla: Artiomasa Tómasa Maminas (TheHappySheep; StudioBeatClub Iceland)
16 marca
– godz. 17.00, Kino FORUM, wstęp 6 zł
ARBOR. ŻYCIE ANDREI DUNBAR reż. Clio Barnard, UK 2010, 90′
W 1977 roku, 15-letnia Andrea Dunbar rozpoczęła pracę nad dramatem „The Arbor”, opowiadającym o jej życiu na przedmieściach Bradfordu, w północnej Anglii. Trzy lata później
dramat odniósł wielki sukces w londyńskich teatrach. Dunbar stała się sławna i napisała kilka kolejnych dramatów. Ich tematyka oscylowała wokół takich problemów, jak seksualne
wykorzystywanie nieletnich, ciąże nastoletnich dziewcząt, uzależnienie od narkotyków oraz przemoc. Dunbar zmarła nagle w 1990 roku, ale jej dorobek przeszedł do historii
współczesnego teatru i dramatu. Reżyserka Clio Barnard przez dwa lata filmowała mieszkańców regionu, z którego pochodziła Andrea. Zamiast jednak wykorzystać ten materiał jako
archiwalia, zaangażowała prawdziwych aktorów i zsynchronizowała ich głosy z nagranymi wcześniej wypowiedziami. Aktorzy sprawiają więc wrażenie, jakby wypowiadali tekst sami.
Efektem tego ciekawego pomysłu okazała się formalnie imponująca fikcyjna historia, przeplatana scenami z oryginalnego dramatu, odgrywanego w miejscu, w którym dzieje się jego
akcja. Film został wyróżniony na 8. Planete Doc nagrodą Doc Art Award za najpełniejsze wykorzystanie potencjału tkwiącego w spotkaniu świata filmu ze światem sztuki.
(www.planeteplus.pl)
– godz. 19.00, Kino FORUM, wstęp 6 zł
ZAKAZANY OWOC NR 6 reż. Le Kolektiff Negatif, Polska 2011, 83’ – po filmie spotkanie z twórcami
„Zakazany owoc nr 6” to pełnometrażowy film dokumentalny, opowiadający o Darku „Pale” Palinowskim – legendarnym undergroundowym rysowniku komiksów, które tworzył w latach 90-
tych. Początkowo udzielał się jako współtwórca zinów oraz wokalista takich zespołów jak 07 zgłoś się czy Amen. W czasie transformacji systemowej zaczął rysować swoje pierwsze
komiksy. To często chaotyczne, wulgarne dzieła, które bezlitośnie opisują otaczającą go rzeczywistość oraz samą scenę punk. Stworzył 5 numerów komiksowego zina „Zakazany owoc”,
stając się tym samym pionierem niezależnego komiksu w Polsce. W 2000 roku zaprzestał rysowania. Pała to miłośnik punk rocka jako stylu życia, a jego gawędy o absurdalnych
aspektach rzeczywistości są świetną odtrutką na oficjalny bełkot mediów, czy polityczną poprawność środowiska undergroundowego.
Le Kolektiff Negatif (Piotr Buratyński, Michał Kowalski, Dawid Śmigielski) postanowił nakręcić o nim film dokumentalny, swoisty suplement, zatytułowany „Zakazany owoc nr 6”. To
kolejny numer jego słynnego wydawnictwa, tyle że w formie filmowej. W 2010 roku, Palinowski postanowił otworzyć w Toruniu sklep z komiksami o nazwie Komix Gadżet Shop –
przygotowania do otwarcia tego miejsca stanowią oś spajającą filmu. O twórczości Palinowskiego mówią znawcy komiksu (m.in. Jerzy Szyłak, Michał „Śledziu” Śledziński, Wojtek
Obremski), zaś na ścieżkę dźwiękową złożyły się utwory zespołów związanych ze sceną punk (Amen, Core Ball, Mass Kotki i On Yer Bike).
www.youtube.com/watch?v=jt2foTXpKFM
– godz. 21.30, klub FAMA, wstęp 15 zł przedsprzedaż i 20 zł w dniu imprezy
FULL LIVE AV SHOW!
LIQUID MOLLY (PL), DJ CHEEBA (UK), ADDICTIVE TV (UK)
Liquid Molly
Po latach szukania własnego brzmienia, Adrian Jakuć-Łukaszewicz zaczął współpracę z białostockim zespołem Zerova, nagrywając album „I Think We’ve Lost” (Herb Recordings, Wielka
Brytania 2006). W Zerovie gra na akordeonie i tworzy glitchowe elementy, ale jego projekty solowe podążają w innym kierunku. Zainspirowany elektroniką z Islandii, brytyjską
muzyką klubową i berlińskimi industrialnymi klubami, przeszedł drogę od zainspirowanych IDM-em glitchów, przez minimal techno, do zdominowanego liniami basu terytorium, gdzie
obecnie rezyduje. Charakteryzuje go żywy i melodyjny dźwięk, modelowany z pomocą gałek i suwaków. Cyfra i analog przemielone przez laptop, a do tego odgłosy gdzieś z okolic
Białegostoku…
http://soundcloud.com/liquid-molly
DJ Cheeba
To więcej niż Dj! DJ Cheeba to obraz i dźwięk nowej szkoły Solid Steel. Jego gwałtowne bity i rozpalone dźwięki atakują wspólnie z obrazowymi klipami wideo. Mało znane zajawki
wynalezione na YouTube i kreatywne, niestandardowe wizuale można zobaczyć, gdy za gramofonami tnie i skleja audio i wideo ten bristolski Dj. Zaproszony w 2010 roku przez
legendarną Ninja Tune do współpracy, przez ostatnie lata jako rezydent radiowego show Solid Steel nagrał mnóstwo mikstejpów i nowatorskich miksów wideo. Olbrzymie zróżnicowanie
używanych materiałów audio/wideo i wypracowany własny styl, daje mu miejsce na szczycie sceny Av/Dj, wśród takich tuzów jak Hexstatic i Coldcut. Szykujcie się więc na pełną
przygód podróż pomiędzy stylami, Bristolski Detektyw Perspektyw DJ Cheeba jest już gotowy! W trakcie swej jednoosobowej misji zmiksuje wszystko co widziałeś, słyszałeś lub
możesz sobie wyobrazić – przygotuj się więc na zmiksowanie twojej głowy… www.youtube.com/watch?v=Ug9vUtURp2w
Addictive TV
Dwukrotnie wybierani najlepszymi VJ’ami na świecie w rankingu DJ Magazine, Addictive TV to londyńscy producenci, DJ’e i artyści sztuki wizualnej. Tworzą programy telewizyjne,
projekty DVD, występują na żywo i współorganizują festiwal Optronica w Londynie. Według brytyjskiego Guardian’a Addictive TV przenoszą hiphopową filozofię skreczu w erę
cyberpunkową! Artyści tworzą muzykę łącząc perfekcyjnie ze sobą sample audio i video, dlatego fani będą mogli doświadczyć muzyki w genialny unikatowy sposób! Grupa powstała w
1992 roku i od tamtej pory współpracowała z takimi znakomitościami jak: Fatboy Slim, Howie B, Miss Kittin czy Goldie. Ich prace wyświetlano na Sonar Festival, Edinburgh
Festival, MIDEM czy Restfest. Dla brytyjskiej telewizji ITV1 tworzą też cykl programów „Mixmaster”. Występując ze swoim audio-wizualnym projektem, łącząc sztukę z kulturą
klubową, Addictive TV prezentowali się w Centrum Pompidou w Paryżu czy klubie Womb w Tokio. Można było ich także usłyszeć m.in. na brytyjskim Glastonbury, duńskim Roskilde,
SIGGRAPH, węgierskim Sziget, czy MFF w San Francisco. www.addictive.tv
17 marca
– godz. 19.00, Kino FORUM, wstęp 15 zł i 20 zł w dniu imprezy
pokaz filmu BESTIA reż. Aleksander Hertz, Polska 1916, 47’ – z muzyką na żywo zespołu ŚCIANKA SECRET SISTER(PL)
„Bestia” to polski melodramat, którego kopię odnaleziono po II wojnie światowej w Stanach Zjednoczonych. To jeden z nielicznych filmów nakręconych w Polsce przez późniejszą
gwiazdę światowego kina, Polę Negri. Bohaterką filmu jest dziewczyna z biednej rodziny, zakochana w apaszu. Na szczęście ma dużo sprytu okraszonego urodą i seksem… Prelekcję
przed filmem wygłosi Zastępca Dyrektora Filmoteki Narodowej Jan Słodowski.
Pola Negri, czyli Apolonia Chałupiec (1897–1987) to największa gwiazda polskiego pochodzenia, która podbiła Hollywood. Zagrała w 63 filmach, z czego w Polsce tylko w ośmiu;
większość nakręciła w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Była artystką niepokorną i niezależną, symbolem seksu, „niemym wampem”, który zadziwił swą epokę ekscentrycznym i
wyzwolonym podejściem do mężczyzn, miłości i mody.
Ścianka Secret Sister to nieco inna odsłona legendarnego zespołu Ścianka. Grupa grała już do niemych filmów na wielu festiwalach filmowych, jednak w nowym składzie, gdzie z
Maciejem Cieślakiem gra Michał Biela (gitara, m.in. Kristen), Tomasz Ziętek (trąbka, m.in. Pink Freud) i Irek Wojtczak (saksofon, m.in. Irek Wojtczak Quartet) na pewno zachwyci
białostocką publiczność!
www.youtube.com/watch?v=oQpXjp0LPn4
21 marca
– godz. 18.30 Kino FORUM, wstęp 10 zł (po okazaniu biletu z jakiegokolwiek wydarzenia festiwalowego 6 zł)
Festiwalowe filmowe afterparty – pokaz filmu Opona/Rubber reż. Quentin Dupieux, Francja 2010, 85’
W filmie Opona/Rubber, jego autor i reżyser, filmowiec i kompozytor Quentin Dupieux (znany także jako producent muzyczny Mr Oizo) ujawni swoją szaloną wyobraźnię w
prawdopodobnie jedynym na świecie filmie, którego bohaterem jest zabójcza opona samochodowa o imieniu Robert! Widzów na pewno zaskoczy fakt, ze Robert posiada zdolności
parapsychologiczne! Po odkryciu stosu płonących opon Robert, postanawia pomścić swój ród sprawiając, że ludzkie głowy będą eksplodować. .. Już po pierwszym pokazie w Cannes,
film zdobył status kultowego hitu. Niezależne spojrzenie na świat Mr Oizo udowadnia, że absurd jest idealnym lekiem na nudę i sztampę!!! Czy możecie wyobrazić sobie lepsze
podsumowanie naszego Festiwalu?!!! www.youtube.com/watch?v=y335oQj37e4
organizator:
BIAŁOSTOCKI OŚRODEK KULTURY – DKF „GAG”
szczegółowe info & kontakt:
kino@bok.bialystok.pl lub dkf@bok.bialystok.pl lub 85 742 23 70
bilety: do nabycia w kasie kina FORUM (ul. Legionowa 5)
www.bok.bialystok.pl
www.zubroffka.bok.bialystok.pl
www.filmowepodlasieatakuje.pl