FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ W KRAKOWIE 2016 – JÓHANN JÓHANNSSON NA GALI ALTERFMF: DRONE SOUNDS

W dniach 24-30 maja odbyła się w Krakowie już dziewiąta edycja Festiwalu Muzyki Filmowej, podczas której mieliśmy okazję posłuchać kompozycji Jóhann Jóhannsson’a (warto przypomnieć, że  niecały rok temu artysta również odwiedził nasz kraj w ramach festiwalu Sacrum Profanum – nasza relacja). Jego muzyka zabrzmiała w piątek podczas gali alterFMF – Drone Sounds.

Obok islandzkiego kompozytora wystąpili również Cliff Martinez (suita z muzyką z filmów „Drive”, „Tylko Bóg wybacza”, „The Neon Demon”, „My Life Documentary” (aranż. Stefan Behrisch)), Joseph Trapanese  („Earth to Echo”, „Seria Niezgodna: Wierna”, „Niepamięć”, „Tron: Rebelia”) i Łukasz Targosz („Pakt”, „Służby specjalne”, „Pitbull”). Prowadzący galę wielokrotnie podkreślali wyjątkowość tego wieczoru. Nie mylili się. Wypełniona sala centrum kongresowego siedziała zahipnotyzowana.

Muzyka Jóhann Jóhannsson’a otwierała drugą część koncertu. Rozpoczęło się suitą z filmu Denisa Villeneuve’a  „Labirynt” ( „Prisoners”, 2013). Wizualizacje świetlne oraz fragmenty filmu towarzyszące grze orkiestry zastępowały dialogi, które wydawały się po prostu zbędne. Po spokojnym początku zabrzmiały pierwsze mroczne  dźwięki „The Beast”. Zaczynał się cykl utworów z  „Sicario” (reż. Denis Villeneuve, 2015). Wśród dominującej ciemności wybijła się „Melancholia” –minimalistyczna i wyciszona.

Moją osobistą wisienką na torcie, momentem wyczekiwanym od rozpoczęcia się gali była suita z „Teorii wszystkiego” („The Theory of Everything”, reż. James Marsh, 2014). Za tę muzykę Jóhann Jóhannsson został nagrodzony Złotym Globem oraz był nominowany do Oskara. Kiedy na ekranie pojawiła się zapowiedź, słychać było z widowni westchnienia zachwytu. Od momentu gdy zabrzmiały pierwsze nuty  „A model of the Universe” aż do finału „Cambridge, 1963” chciałam, aby czas zwolnił. Próbowałam dokładnie zapamiętać każdy dźwięk. „Rowing”, „Domestic Pressures”, „The Wedding”, „Forces of Attraction” –  orkiestra grała w nieubłaganym tempie.

drone 3

Część z muzyką Jóhann Jóhannssona nie trwała nawet 40 minut. Uważam jednak, że wybrane suity pokazały jak bardzo różnorodną muzykę potrafi tworzyć i były idealnym wstępem dla osób, które wcześniej nie spotkały się z jego twórczością . Cała gala alterFMF zakończyła się owacjami na stojąco, na które każdy z prezentujących się kompozytorów zasłużył (a zwłaszcza Jóhann!).

 Jóhann Jóhannsson: „Prisoners”, „Sicario”, „The Theory of Everything”

Artyści, którzy wystąpili podczas koncertu:
AUKSO Orchestra
Anthony Weeden — dyrygent
Skuli Svergisson – 6 strunowa elektryczna gitara basowa
Caroline Ehret – Odnes Martenot
Michele Deneuve – Cristal Baschet
Gorkem Sen – Yaybahar
Jacek Tarkowski – keyboard
Robert Kubiszyn – gitara basowa
Michał Dąbrówka – perkusja

 

More from Kasia Filipek
Kiasmos dj set w Polsce!
Rozpoczynamy koncertowy kalendarz na 2017 rok. W lutym do naszego kraju przyjedzie Janus...
Read More
0 replies on “FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ W KRAKOWIE 2016 – JÓHANN JÓHANNSSON NA GALI ALTERFMF: DRONE SOUNDS”